200 folkeskolelærere i værkstedet

  10/10/18

200 folkeskolelærere fra Hjørring Kommune gæstede EUC Nord.



Der var god stemning i Atriumgården på EUC Nord, hvor ca. 200 folkeskolelærere fra Hjørring Kommune havde taget plads for at høre mere om erhvervsuddannelserne anno 2018. Lærerne er alle udskolingslærere og er derfor tæt på de elever, som inden længe skal vælge ungdomsuddannelse – fx en erhvervsuddannelse på EUC Nord. Ankermand hos EUC Nord var koordinator Kristian Holme Andersen, og før alle lærerne blev sluppet løs i værkstederne gennemgik han EUD-systemet, som kan være kompliceret at navigere i, hvis man ikke har et kendskab til det.

- Vi har nogle fantastiske uddannelser, som vi ved kan tilbyde de unge rigtig meget. De får en moderne uddannelse, som der i disse år er stor efterspørgsel efter. Men det er jo ingen hemmelighed, at vi har svært ved at få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Nogle af hæmskoene er manglende kendskab og et uddannelsessystem som kan være kompliceret at finde rundt i. Derfor vil vi gerne fortælle og vise folkeskolelærerne vores verden, da det ofte er dem, som vejleder de unge i deres uddannelsesvalg.

Lys i øjnene
En af dem, som kom rundt i værkstederne var skoleleder Arne Dørup Jensen fra Løkken Skole. Han og 5 kolleger blev kastet ud i små opgaver indenfor de forskellige fag, fx tømrer, elektriker, kok eller snedker. I værkstederne var det eleverne som underviste folkeskolelærerne, og det med succes.

- Der var en rigtig god stemning i værkstederne, og jeg kunne se nogle meget fokuserede unge elever med lys i øjnene. Det er helt tydeligt, at de har det godt med deres håndværk, og har overskuddet til at fortælle om det, mens de viser hvordan man gør. Jeg tror det handler meget om ’learning by doing’, hvor man lærer noget gennem anvendelsesorientering. Hos tømrerne lærte jeg noget om vinkler og øjeblikket efter skulle jeg måle strege op og save. Det er stærkt at lære på den måde. Ingen tvivl om at et arrangement som dette har værdi for vores lærere.

Mærk faget
Kristian Holme Andersen pointerer også, at ma gerne vil give lærerne en oplevelse i værkstedet i stedet for blot at fortælle om uddannelserne.

- Mærk faget, kalder vi det selv nogle gange. Det giver en meget stærkere oplevelse af faget, når man får lov at lege i værkstedet og lave mindre opgaver. Måske lærer man noget, måske ikke, men man har i hvert fald fået et indtryk af, hvad det vil sige at lære et håndværk. At det kræver øvelse, gentagelse og koncentration, hvis man skal mestre det. Og lærerne fik også at se, hvordan de unge boltrer sig og faktisk har lært rigtig meget siden de startede på uddannelserne i august.