FAQ for elever
Brug for hjælp:
Studievejlederen
Studievejlederen kan f.eks. hjælpe dig med at vælge studieretning og valgfag.
Du kan også få hjælp til at løse personlige eller sociale problemer. Er det nødvendigt, formidler studievejlederen kontakt til støttefunktioner uden for skolen, f.eks. psykologisk støtte og rådgivning.
Du kan læse mere om studievejlederen i Handelsgymnasiet her.
Igennem studievejledningen kan du også få kontakt til Studievalg Danmark.
Psykolog
Har du personlige problemer eller har du været ude for pludseligt opstået kriser, der hæmmer dig i dit uddannelsesforløb, har EUC Nord en psykologordning. Du kan henvende dig til din studievejleder for henvisning.
Elevinspektor
Elevinspektor følger din studieaktivitet. Elevinspektor tager en samtale med dig for at opklare årsagerne til dit eventuelle fravær og iværksætter eventuelle sanktioner.
Informationen
Informationen kan hjælpe dig med SU og andre praktiske ting.
Pedel
Pedellen har ansvaret for bl.a. lys, varme, ventilation, rengøring samt den daglige vedligeholdelse af bygninger, inventar og udenomsarealer.
IT og undervisning:
I Handelsgymnasiet bruger elever og lærere computere i undervisningen.
IT-support
IT-medarbejderne har ansvaret for driften af skolens IT. Opdager du fejl eller mangler, skal du sige det til din lærer eller Informationen, som tilkalder en IT-medarbejder. Eller du kan selv fejlmelde på siden servicedesk.eucnord.dk.
Du kan selv søge informationer om skolens IT-systemer m.m. på elevportal.eucnord.net.
Kopi og print
Skal du tage kopier, f.eks. i forbindelse med projekter og større opgaver, kan du benytte de kopi- og printmaskiner, der står til rådighed for eleverne.
Trådløst neværk
Skolens netadgang stilles frit til rådighed for alle elever til brug ved skolearbejdet. Det forudsætter, at alle opfører sig fornuftigt og i øvrigt overholder love og regler for brugen. Det er en betingelse for brugen, at eleven har sat sig ind i de særlige regler, der gælder for brug af netværket. Eleverne får ved studiestart et personligt password og egen e-mailadresse.
1.g-eleverne orienteres ved skoleårets begyndelse særskilt om disse regler.
Elevrådet
Elevrådets formandskaber og udvalg:
- Formand for elevrådet
- Næstformand for elevrådet
- Kasserer der skal lige en x er mere på
- Formand for fotoudvalget
- HK-kontakt
- Kontakt til skoleband
- Festudvalg
Brug af Lectio:
Afdelingens kommunikations- og studieadministrationssystem hedder Lectio og det kan du finde på følgende adresse: www.lectio.dk
Lectio er et webbaseret værktøj og alle lærere og elever får individuelle login. Når eleverne logger sig ind med deres personlige kode, kan de over Internettet se deres til enhver tid aktuelle skema, om de mangler at aflevere opgaver, hvad de har for i lektier etc. Derudover har eleverne også adgang til en række oplysninger og funktioner uden at være logget på.
Her kan du forvente, at dine lærere lægger beskeder ud til klassen, opretter afleveringsopgaver, lægge lektier ind i klassens kalender m.v. Det er altså vigtigt at du ofte besøger Lectio.
Daglig brug af Lectio
Skema og skemaændringer
Lectio er et system, hvor du hele tiden kan holde dig ajour med dit skema. Ændringer som f.eks. læreres sygdom og lokaleskift vil blive varslet her og kun her, og derfor er det dit ansvar at logge på og holde dig orienteret.
Planlagte skemaændringer vil blive foretaget senest 5 dage inden begivenheden finder sted, men lærers sygdom og andet uforudset kan give ændringer med kortere varsel. Uforudsete ændringer, som ikke er registreret inden kl. 16 dagen før (f.eks. lærers akut opstået sygdom) vil blive registreret dagen efter tidligst kl. 7.45.
Elever, der ikke har mulighed for at se næste dags skema i Lectio, må træffe aftale med kammerater om telefonbesked, sms eller lignende.
Fravær
Du bør også løbende kontrollere dit fravær, blandt andet for at fejl kan blive rettet hurtigst muligt. Der registreres ikke fravær i procentdele af lektioner. Fravær er altså fravær og registreres med én hel lektion pr. gang. Du skal være logget ind for at se dit fravær, som registreres af dine lærere samme dag inden kl. 17. Hvis du ikke er enig i registreringen af dit fravær, er det dit ansvar at kontakte den lærer, der har ført fravær inden for 1 uge. Du skal i Lectio selv knytte en begrundelse til dit fravær og har ansvaret herfor. Såfremt der ikke er tilknyttet en begrundelse til fraværet, vil det automatisk blive opfattet som pjæk af Elevinspector.
Adressen til Lectio er: www.lectio.dk/lectio/571/default.aspx
Afdelingens kommunikations- og studieadministrationssystem hedder Lectio og det kan du finde på følgende adresse: www.lectio.dk
Lectio er et webbaseret værktøj og alle lærere og elever får individuelle login. Når eleverne logger sig ind med deres personlige kode, kan de over Internettet se deres til enhver tid aktuelle skema, om de mangler at aflevere opgaver, hvad de har for i lektier etc. Derudover har eleverne også adgang til en række oplysninger og funktioner uden at være logget på.
Her kan du forvente, at dine lærere lægger beskeder ud til klassen, opretter afleveringsopgaver, lægge lektier ind i klassens kalender m.v. Det er altså vigtigt at du ofte besøger Lectio.
Brug af Its Learning:
I afdelingen bruges i undervisningen mange forskellige platforme. En af dem er Office 365 (OneNote og Teams), men også platformen Its Learning (herefter ITSL).
Its Learning bruges til læringsforløb, hvor eleverne enten i uddannelsestiden eller uden for uddannelsestiden differentieret i tid eller omfang ledes igennem digitalt tilrettelagte forløb. Eleverne vil blive præsenteret for platformen, når de møder på skolen.
Andre nyttige oplysninger:
Adresseændring
Hvis du skifter adresse, skal du sørge for at give biblioteket og Informationen besked herom hurtigst muligt.
Ansvar og tyveri
Skolen kan ikke erstatte bortkomne ting, heller ikke i tilfælde af tyveri. Vi advarer mod at lade penge og værdigenstande ligge i tøj og tasker, ligesom vi tilråder at sikre cykler og knallerter mod tyveri ved forsvarlig aflåsning. Vi opfordrer alle til at sikre, at de er dækket af en familieansvarsforsikring eller sørge for at tegne den nødvendige forsikring (ansvar og tyveri).
Bøger
Alle elever får udleveret bøger af skolen. Bøgerne afhentes i biblioteket første skoledag eller i løbet af den første uge. Da du har ansvaret for de bøger, du låner, er det vigtigt, at du læser skolens reglement omkring udlån af bøger fra skolen.
Evalueringer
På samme måde som lærerne evaluerer eleverne med samtaler og karakterer, skal du også evaluere undervisningen og skolens fysiske rammer. Det sker ved hjælp af spørgeskemaer. Derudover vil du løbende skulle evaluere den daglige undervisning.
Facebook
Den officielle facebookside for hhx Hjørring findes på facebook.com/hhxhjoerring.
Glemte sager
Fundne og glemte sager afleveres i Informationen, hvor de kan afhentes i kontortiden.
Lektiehjælp
Vi har lektiehjælp flere gange om ugen. Følg opslag i Lectio.
Offentlige transportmidler
Se køreplaner for Hjørring hos Nordjyllands Trafikselskab her.
Du kan se andre busruter på NT's hjemmeside her.
Infotavle
Kontrollér Infotavlen i forhallen hver dag for at se, om der er informationer, der vedrører dig.
Ordbøger
Ordbøger er nødvendige, men hvis du har en bærbar computer, slipper du for at anskaffe disse, da du via pc’en har adgang til ordbøger. Ordbøgerne kan også anvendes hjemmefra på en pc med netadgang. Ønsker du ordbøger i papirudgave eller på cd-rom, må du selv købe disse. Tal med din dansklærer og sproglærere om, hvilke ordbøger der kan anbefales.
Parkering
Biler må ikke parkeres på Hestkærvej eller på skolens tilkørselsveje, men kun i de afmærkede båse på skolens parkeringsplads.
Cykler placeres i cykelstativerne ved indkørslen.
Plakater
Du må kun hænge plakater og diverse opslag på de fastmonterede opslagstavler og aldrig på døre, vægge og glaspartier. Vær opmærksom på, at nogle opslagstavler er forbeholdt bestemte formål (studievejledere, Informationen og elevråd). Tilfældige opslag vil blive fjernet.
Prøver og eksamen
I god tid inden eksamen kan du i Lectio se, hvilke fag, der er udtrukket af ministeriet til dig. Derudover kan du også af Lectio se, hvilke terminsprøver og årsprøver du skal til.
Ved prøver gælder samme regler om mødepligt som ved eksamen.
Læs vores prøve og eksamensreglement her.
Ringetider
- 08.05 - 09.00
- 09.20 - 10.20
- 10.25 - 11.25
- 11.50 - 12.50
- 12.55 - 13.55
- 14.00 - 15.00
- 15.05 – 16.05
Rygning
EUC Nord er en røgfri skole.
Skolens åbningstider
Skolens hoveddør vil generelt være åben i tidsrummet 07.00 – 17.00. Efter aftale kan der være tale om, at du kan opholde dig på skolen ud over dette tidsrum.
Jubilæumsfond
Elever, der har vanskeligt ved at finde midler til studierejser og lign., kan søge EUC Nord Jubilæumsfonden om støtte.
Fonden administreres af EUC Nords bestyrelse og din studievejleder kender mulighederne.
Reglerne for at søge om midler fra fonden er i følge §2 i vedtægterne således:
Fondens årlige nettoindtægt kan af fondsbestyrelsen anvendes til fremme af undervisningen på de merkantile ungdoms- og videregående uddannelser ved EUC Nord bl.a. gennem støtte til aktiviteter, som skolen, eleverne eller lærerne udfolder. For fortsat at konsolidere fonden kan der årligt maximalt disponeres over 80% af nettoindtægten.
Sygeeksamen
Hvis man på grund af sygdom ikke kan deltage i den ordinære eksamen, er der mulighed for at komme til sygeeksamen i det pågældende fag. Dog kræves dokumentation i form af en lægeerklæring.
Særlig befordring
Ved sygdom (f.eks. et brækket ben) eller invaliditet kan bevilges befordring med taxi mod forevisning af lægeattest. Du kan få nærmere oplysning om betingelserne for særlig befordring i informationen.
SU
Som elev på hhx har du mulighed for at få SU (Statens Uddannelsesstøtte). Du kan få SU fra kvartalet efter, du fylder 18 år. Bliver du fx 18 år den 16. juli, kan du modtage SU fra 1. oktober. Du skal søge via minSU på su.dk.
Du kan tidligst søge SU 1 måned før den dato, du kan få SU fra. Har du fx ret til SU fra den 1. oktober, kan du tidligst søge fra den 1. september.
Terminsprøver
Der kan afholdes terminsprøver i løbet af året. Disse betragtes som prøveeksaminer, hvorfor der kræves dokumentation for eventuelt fravær i form af en lægeerklæring.
Tingskade
Hvis du forårsager skade på andre personer eller ting, herunder skolens lokaler, inventar, bøger eller andre undervisningsmaterialer, skal du meddele det til Informationen. Du vil blive gjort ansvarlig dvs. erstatningspligtig efter gældende regler.