- Jobrettet uddannelse
- AMU Transport og logistik
- Auto
- Basis dansk og matematik
- Bygge og Anlæg/ HåndværkerAkademiet
- El-branchen
- Eventbranchen
- Flygtninge/indvandrere
- Fødevarebranchen
- Førstehjælp
- Gaffeltruck / Teleskoplæsser
- IT - PC
- Kompetenceafklaring IKV
- Ledelse og Medarbejderudvikling
- Maritim/Offshore
- Offentlig forvaltning
- Rengøring
- Social- og sundhedsområdet
- Smede-, maskin- og svejseteknik
- Sprogkurser
- Særlig tilrettelagt kursus
- Økonomi/Administration
Betonkursus
Ingen kurser i øjeblikket | |
---|---|
Status | Kontakt skolen |
Fag til kurset:
Skolefagkode: | 45542 |
Varighed | 3 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Faglærte og ufaglærte som har eller søger beskæftigelse inden for bygge- og anlægsområdet.
Formål
Deltagerne kan anvende tegningsmateriale med tilhørende beskrivelser inden for bygge- og anlægsområdet som grundlag for udførelse af deres arbejde og på baggrund af viden om tegningernes opbygning og udformning.
Indhold
Deltagerne kan anvende tegningsmateriale med tilhørende beskrivelser inden for bygge- og anlægsområdet som grundlag for udførelse af deres arbejde og på baggrund af viden om tegningernes opbygning og udformning.Deltagerne kan foretage opmåling af materialeforbrug, samt planlægge arbejdets udførelse ud fra et projekt ved brug af målestoksforhold, tegningssignaturer, tegningsnoter, beskrivelser, samt forståelse for afbildningsformer, herunder perspektivtegninger.
Skolefagkode: | 48049 |
Varighed | 2 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Formål
Efter uddannelsen kan deltageren medvirke aktivt til udvikling af et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø ifm. fx APV, årlig arbejdsmiljødrøftelse, arbejdsmiljørundering mv. og i det daglige arbejde med arbejdsmiljø.
Indhold
Deltageren kan medvirke til udvikling af et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø inden for eget jobområde på baggrund af viden om risikofaktorer.Deltageren kan bidrage med forslag til at fremme et godt arbejdsmiljø fx i forbindelse med APV, årlig arbejdsmiljødrøftelse, arbejdsmiljørundering mv.Deltageren kan indhente og anvende informationer, fx interne politikker og retningslinjer på arbejdspladsen, relevant lovgivning, vejledninger og materiale fra fx Arbejdstilsynet og Branchearbejdsmiljørådene.
Skolefagkode: | 45159 |
Varighed | 3 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Struktører og andre med tilsvarende viden og kvalifikationer.
Formål
Deltagerne kan selvstændigt udarbejde klippe- og bukkelister til fremstilling af armering, og selvstændigt planlægge en armeringsopgaves gennemførelse.
Indhold
Deltagerne kan selvstændigt udarbejde klippe- og bukkelister til fremstilling af armering, ud fra tegninger og beskrivelser samt med baggrund i viden om krav og standarder til dæklag, stødlængder, afstande mellem armeringsjern og armeringens placering m.m.Deltagerne kan selvstændigt planlægge en armeringsopgaves gennemførelse.
Skolefagkode: | 45163 |
Varighed | 5 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Struktører og andre med tilsvarende viden og kvalifikationer.
Formål
Deltagerne kan foretage materialeopmålinger og fremstille traditionel forskalling til normalt forekommende forskallingsopgaver inden for betonkonstruktioner med baggrund i viden om betontryk samt diagrammer og tabeller til bestemmelse af trædimensioner m.v.
Indhold
Deltagerne kan foretage materialeopmålinger og fremstille traditionel forskalling til normalt forekommende forskallingsopgaver inden for betonkonstruktioner med baggrund i viden om betontryk samt diagrammer og tabeller til bestemmelse af trædimensioner m.v. Arbejdet udføres under hensyntagen til eget og andres arbejdsmiljø.
Skolefagkode: | 45347 |
Varighed | 3 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte, der har brug for at videreudvikle færdigheder i grundlæggende faglig matematik til brug i arbejdet eller deltagelse i f.eks. AMU.
Formål
Deltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig matematik med henblik på løsning af opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse.
Indhold
Deltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for faglig matematik og geometri med henblik på løsning af faglige opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse. Deltageren kender geometriske figurer og kan beregne for eksempel areal og rumfang. Endvidere kan deltageren aflæse forskellige diagrammer som kurve-, søjle- og kassediagrammer. Endelig kan deltageren anvende formler og beregne simple ligninger og kender til præfikser i forbindelse med enheder, samt til potenser.
Skolefagkode: | 45215 |
Varighed | 2 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte, der har brug for at videreudvikle færdigheder i grundlæggende faglig regning til brug i arbejdet eller deltagelse i f.eks. AMU.
Formål
Deltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig regning med henblik på løsning af opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse.
Indhold
Deltageren styrker og videreudvikler sine færdigheder inden for grundlæggende faglig regning med henblik på løsning af faglige opgaver i branchen eller i forbindelse med erhvervsrettet voksenuddannelse. Deltageren kan anvende de fire regningsarter: plus, minus, gange og dividere og kan anvende regningsarterne såvel ved overslagsregning som ved brug af lommeregner og computer. Endvidere kan deltageren regne med procenter, promiller og brøker samt anvende forholdsregning.
Skolefagkode: | 43548 |
Varighed | 1 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Arbejdsmarkedsuddannelsen henvender sig til ufaglærte og faglærte bygningsarbejdere, herunder murere, struktører, tømrer og betonmagere.
Formål
Deltagerne kan i forbindelse med bygge- og anlægsarbejde anvende mindre blandeanlæg til blanding af mørtel og/eller beton.
Indhold
Deltagerne kan i forbindelse med bygge- og anlægsarbejde anvende mindre blandeanlæg til blanding af mørtel og/eller beton. Blandeanlæggene kan anvendes på baggrund af viden om:- Deres opbygning og deres anvendelighed til forskellige typer af opgaver - Ren- og vedligeholdelse af blandeanlæg- Arbejdsmiljømæssige risici relateret til blandeanlægget
Skolefagkode: | 47665 |
Varighed | 5 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til faglærte og ufaglærte bygge- og anlægsarbejdere, der har eller ønsker beskæftigelse indenfor bygge- og anlægsområdet.
Formål
Deltagerne kan udføre nivellerings- og afsætningsopgaver inden for bygge- og anlægsbranchen med relevante nivellerings- og laserinstrumenter. Deltagerne kan udføre nivellerings- og afsætningsopgaver inden for bygge- og anlægsbranchen med relevante nivellerings- og laserinstrumenter. For at sikre nøjagtighed af de afsatte vinkler og højder skal deltagerne desuden kunne kontrollere instrumenternes præcision.
Indhold
Deltagerne kan udføre nivellerings- og afsætningsopgaver inden for bygge- og anlægsbranchen med relevante nivellerings- og laserinstrumenter. Således kan deltagerne afsætte relative og absolutte koter i henhold til Danmarks Vertikal Referencesystem, DVR 90, både som plus og minuskoter. Af hensyn til at udføre højdeafsætningsopgaver skal deltagerne kunne beregne sigteplan ud fra fixpunkter og koter beliggende over og under sigteplan. Derudover kan deltagerne udføre linje- og fladenivellement samt dokumentation i form af målebog. Ligeledes kan deltagerne foretage højde- og vinkelafsætning i forbindelse med retvinklet fundaments afsætning, samt foretage udregning af skråningsanlæg, promillefald, retvinklede trekanter, arealer og rumfang. For at sikre nøjagtighed af de afsatte vinkler og højder skal deltagerne desuden kunne kontrollere instrumenternes præcision gennem simpel praktisk verifikation. Endelig kan deltagerne udføre arbejdet efter gældende regler om sikkerhed og arbejdsmiljø.
Skolefagkode: | 45566 |
Varighed | 1 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Faglærte og ufaglærte personer der har eller søger beskæftigelse i jobs, hvori der forekommer arbejde med opstilling, ændring eller nedtagning af rulle- eller bukkestilladser.
Formål
Deltagerne kan selvstændigt og i samarbejde med andre opstille, ændre og nedtage rulle- og bukkestilladser, således at de kan arbejde med disse stilladstyper i henhold til Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 727 af 29. juni 2004 "Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om anvendelse af tekniske hjælpemidler".
Indhold
Deltagerne kan opstille, ændre og nedtage rulle- og bukkestilladser i henhold til brugsanvisningen for den pågældende stilladsopstilling samt gældende lovgrundlag, således at stilladset er sikkert at arbejde på for de medarbejdere, der efterfølgende skal anvende stilladset. Deltagerne kan foretage en vurdering af, om stilladset som helhed er planlagt opstillet forsvarligt, set i relation til opgaven, dvs. hvilket arbejde der skal udføres fra stilladset, instruktionen fra arbejdsgiveren, leverandørbrugsanvisningen og opstillingsvejledningen.Deltagerne kan varetage egen og andres sikkerhed ved opstillingen, og sikre at det udleverede materiel og værktøj anvendes korrekt ud fra viden om opstillingsstedet, dvs. tilstrækkelig viden om jordbund, og byggematerialers egnethed til fastgørelse mv. Deltagerne har viden om lovgrundlaget på området, herunder ansvarsfordelingen i forhold til relevante aktører, og kan vurdere om stilladsmateriellet er forsvarligt, dvs. uden skadelig råd og korrosionsskader. Uddannelsen opfylder kravet til særlig uddannelse i forbindelse med opstilling, ændring og nedtagning af stilladser højere end 3 meter jf. Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 727 af 29. juni 2004.
Skolefagkode: | 45161 |
Varighed | 3 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Struktører og andre med tilsvarende viden og kvalifikationer.
Formål
Deltagerne kan udføre enkle armeringsopgaver i konstruktioner med slap armering, eksempelvis i fundamenter, vægge, søjler, bjælker og dæk, ud fra viden om jernbetonens hovedegenskaber, træk- og trykforhold, normkrav for armeringstyper, betondæklag, stødlængder og forankring.
Indhold
Deltagerne kan udføre enkle armeringsopgaver i konstruktioner med slap armering, eksempelvis i fundamenter, vægge, søjler, bjælker og dæk, ud fra viden om jernbetonens hovedegenskaber, træk- og trykforhold, normkrav for armeringstyper, betondæklag, stødlængder og forankring. Arbejdet kan under alle forhold udføres under hensyntagen til eget og andres arbejdsmiljø.
Skolefagkode: | 47136 |
Varighed | 2 dage |
Timer pr dag: | 7,4 |
Målgruppe
Uddannelsen henvender sig til personer, der er ansat hos entreprenører og ledningsejere, der arbejder "i marken" med anlæg, drifts- og vedligeholdelsesopgaver, og som udfører afmærkning af vejarbejder. Beviset har en gyldighed på 5 år, hvorefter det skal fornys.
Formål
Deltagerne kan efterleve de bygherrekrav om afmærkning og sikkerhed, der stilles i forbindelse med vejarbejder på statsvejnettet samt vejarbejder, der er underlagt samme regler. Deltagerne kan udføre korrekt afmærkning af stationære og bevægelige vejarbejder og medvirke til at øge trafiksikkerheden både for sig selv og kolleger som for andre trafikanters.
Indhold
Deltagerne kan efterleve de bygherrekrav om afmærkning og sikkerhed, der stilles i forbindelse med vejarbejder på statsvejnettet samt vejarbejder, der er underlagt samme regler. Deltagerne har et sådant kendskab til de grundlæggende bestemmelser vedrørende afmærkning, materialer, sikkerhed, lovgivning og vejregler, at de kan udføre korrekt afmærkning af vejarbejder med opsætning af skilte og afspærring i forskellige trafiksituationer efter godkendt rådighedstilladelse og godkendt afmærkningsmateriel. Deltagerne kan udføre korrekt afmærkning af typiske stationære og bevægelige vejarbejder efter gældende bestemmelser og kender hele processen vedrørende opsætning og nedtagning af afmærkning. Desuden har deltagerne en sådan viden om ulykkesfaktorer, der kan forekomme ved mangelfuld afmærkning af vejarbejde, at de kan eliminere disse og dermed medvirke til at øge trafiksikkerheden for både sig selv, og de kolleger, der arbejder på vejen, samt medvirke til at øge trafiksikkerheden for andre trafikanter. Ifølge Vejdirektoratets Instruks for råden over vejareal, skal uddannelsen gennemføres med 5 års interval.